Sri Lanka (deel 11) - Galle

6 maart 2017 - Galle, Sri Lanka

Voor degenen die het vorige verhaal over de busreis van Tangalle naar Mirissa hebben gelezen, zullen misschien onze keuze voor alternatief vervoer voor de rest van de weg naar Colombo begrijpen. Het eerste gedeelte van deze route leggen we af per tuktuk. Niet alleen omdat we de bus liever ff mijden maar ook omdat we er een theeplantage op de route ligt die we graag willen bezoeken. Om de hoek bij ons guesthouse worden we aangesproken door een jongeman, waar Linda al eerder had geïnformeerd naar de prijs van zo'n ritje, die nog wat van zijn originele prijs afdoet en ons wel wil brengen. Dus we vetrekken per tuktuk, via de bakker en de supermarkt voor wat snacks, richting de theeplantages die ongeveer op de helft van onze rit ligt. Daar aangekomen genieten we van een rondleiding waarbij naast thee ook peper, rubber, teakhout en nog een paar andere zaken langskomen. Ook zien we het hele productieproces van theebladeren tot kant-en-klare thee in allerlei smaken en kwaliteiten. Natuurlijk proeven we er ook een aantal in de shop aan het eind van de rondleiding. Daarna vervolgen we de weg naar onze eindbestemming van de dag, Galle. Galle is een door Nederlanders gesticht vestingstadje waarvan het oude gedeelte geheel ommuurd is als in een fort. We laten ons afzetten bij een uit de LP geselecteerd guesthouse. Bij navraag blijkt de prijs hier inmiddels verdubbeld te zijn wat ons doet besluiten de oude stad verder uit te kammen voor iets goedkopers. Na een half uurtje zoeken door met de tuktuk door de oude stad te crossen komen we toch weer uit bij onze eerste keus, Hotel Weltevreden. Het hotel is gevestigd in een mooi, oud, koloniaal gebouw en we nemen een 3 persoonskamer met ventilator. Ondanks verwoede pogingen krijgen we echt niets van de prijs af, helaas. Door onze zoektocht hebben we wel een redelijk beeld gekregen van Galle, althans van het gedeelte dat binnen de muren van het fort ligt. Het is een stuk chiquer dan we verwacht hadden! Er zijn werkelijk prachtige, luxe hotels gevestigd in de mooiste koloniale gebouwen met schitterende binnentuinen. Er zijn boutiques waar je kunt shoppen 'op stand' en we zien zo'n beetje de eerste echte luxe Europese auto's rondrijden. Voor ons budgetreizigers natuurlijk prachtig om naar te kijken maar voor het avondeten zoeken wij toch iets eenvoudigste uit. We vinden een klein restaurantje in een zijstraatje vlakbij ons hotel waar we voor een zeer zacht prijsje maar liefst 10 verschillende curry's geserveerd krijgen en het is echt heerlijk! En als je alles opeet (en dat doen wij meestal) komen ze vragen of je nog wat meer zou willen...yes please! Het eten bevalt ons zó goed dat we elke avond bij dit restaurantje zijn gaan eten en we waren niet de enigen want ze stonden vanaf 18:00 uur (de openingstijd) in de rij om plaats te mogen nemen. In een van onze eerste wandeltochtjes door de oude stad (deze keer waren we op zoek naar bier) kwamen we een leuk uitziend ontbijttentje tegen. Ook dit bleek een gouden greep! Na de eerste ochtend ons ontbijt daar genuttigd te hebben wilden we absoluut niets anders meer. De culinaire variatie was dus niet erg groot maar dat maakte ons deze keer niets uit. In de paar dagen dat we in Galle verbleven hebben we vooral gezwommen, ijsjes gegeten (Mick’s favoriete dagbesteding) en wat rondgewandeld. Om te kunnen zwemmen dachten we eerst dat dit alleen via een acrobatische afdaling van de fortmuur mogelijk was. Mick en ik waren supertrots dat het ons gelukt was bij het water te komen tot we later op nog geen 100 meter verderop een trap ontdekten met een echt strandje . Al met al denken ik dat Galle een echte aanrader is als je in de buurt bent, zeker als je portemonnee goed gevuld is. Wij hielden het na een paar dagen in Galle voor gezien en besloten onze laatste dagen in Sri Lanka te slijten op een voor ons reeds bekende plaats, Negombo. Lekker nog een paar dagen aan het strand en lekker dichtbij het vliegveld voor onze vlucht over een paar dagen naar Melbourne, Australië.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl