Aussie Aussie oi oi

14 maart 2017 - Melbourne, Australië

Terwijl Wouter zo z'n best deed om alles over Sri Lanka te vertellen, waren we ondertussen al lekker aan t rondrijden in Australië! De laatste dagen in Sydney was t weer niet geweldig maar hadden we wel goede WiFi, vandaar de vele verhalen. Inmiddels zijn we op Bali, het derde land van onze reis. Nu is t aan mij om over onze avonturen in Australië te vertellen. Een heel ander land dan Sri Lanka natuurlijk en ook een heel andere manier van reizen. In Sri Lanka verplaatsten we ons met het openbaar vervoer en aten we in restaurantjes, in Australië hadden we ons eigen vervoer en konden we weer zelf koken. Zo anders, maar allebei leuk. De laatste dagen in Sri Lanka hadden we al veel voorpret over ons volgende deel van de reis, vooral in het vele bbqen en kamperen hadden we erg veel zin!

We zijn vanuit Colombo naar Melbourne gevlogen waar we na n paar dagen daar onze camper konden ophalen om daarmee in 2,5week naar Sydney te rijden. Daar konden we dan nog een paar dagen zonder camper rondwandelen voordat we naar Bali zouden vliegen. De afstand tussen Melbourne en Sydney is maar een kleine 1000km dus we konden rustig aan doen. We hadden in Nederland niet echt n plan gemaakt, we wilden vooral vrij zijn om te stoppen wanneer we wilden en te blijven als t ergens leuk was. We hadden gekozen voor n klein camperbusje, waar we gezellig met z'n 3en voorin konden zitten. Wouter achter t stuur, Mick in t midden, ik aan de andere kant met de kaart op schoot. Bij het camperbusje kregen we een, voor ons bekend, boek te leen met gedetailleerde wegenkaarten, rest area's (picknickplekken naast de weg) en (wild)kampeerplaatsen. Ook heeft Mick nog n body board erbij gekregen, zodat hij tijdens onze zwem-lunches aan zee wat mooie golven kon pakken! Achterin het busje kon je van de banken en tafel een tweepersoonsbed maken. Doordat het busje een verhoogd dak had, kon je bovenin nog een extra eenpersoonsbedje maken, ideaal voor Mick. Ook had ons busje een keukentje, met een klein koelkastje, gootsteentje en 2 gaspitten, erg luxe vonden wij! Wij hadden graag een 4x4 gehuurd om met Mick een off road-trip te maken, maar de prijs van t huren van zo'n voertuig weerhield ons ervan, dan had onze reis maar 1 maand geweest ipv 3! Eerst maar eens Mick kennis laten maken met een road-trip the easy way, kunnen we over n paar jaar altijd weer terug. Ons idee voor Australië: zo min mogelijk snelwegen, stoppen als we iets leuks zien, picknicken aan zee met lekkere broodjes, zwemmen, ijsjes, wandelen naar watervallen, hamburgers & worstjes op de bbq, kamperen, vuurtje stoken & natuurlijk kangoeroes, koala's en lachvogels!

Voordat het zover was, hadden we eerst n lange reis voor de boeg. Vanuit ons guesthouse in Negombo zijn we met een tuktuk naar t vliegveld gereden, netjes de aangeraden 5uur vantevoren omdat ze overdags aan t werk zijn aan de landingsbanen en alle vluchten 's avonds en 's nachts vliegen. Wij verwachtten dus chaos, maar dat viel hartstikke mee. Na n uurtje zaten we ingecheckt en al achter de douane, met nog 4 uur te gaan! Mick kijkt graag naar de opstijgende en landende vliegtuigen bij de gate, dus hij vermaakte zich gelukkig prima. Ook vliegen in t donker vindt hij geweldig, dus het boarden kon hem niet snel genoeg gaan, hij wilde opstijgen! Toen dat eindelijk ging gebeuren, rond 23uur, viel hij in slaap voordat t vliegtuig goed en wel van de grond was! En is hij de rest van de vlucht naar Kuala Lumpur, die 4uur duurde, niet wakker geweest. Door het tijdsverschil kwamen we daar rond half 6 aan, voor ons voelde t nog als midden in de nacht. Hier hadden we nog 5uur wachttijd tot onze vlucht naar Melbourne vertrok. We hebben Mick slapend uit t vliegtuig meegenomen, via de transferbalie, naar de vertrekhal. Onderweg werd hij wakker genoeg om te beseffen waar we waren en om te bedenken dat het wel leuk zou zijn om midden in de nacht patat te gaan eten! Natuurlijk, waarom niet haha. Na n paar frietjes zei Mick dat t misschien toch niet zo'n goed idee was en is bij Wouter op schoot weer in slaap gevallen. Inmiddels was de dag buiten begonnen maar op t vliegveld lagen overal slapende mensen. Wij hebben Mick op n bank gelegd en zelf ook n beetje gehangen. Om half 11 vertrok onze vlucht naar Melbourne, nog zo'n 8uur vliegen, aankomsttijd vrijdagavond 21.30 lokale tijd. Dit keer vlogen we met AirAsia, die als motto hebben 'now everyone can fly', wat betekent dat je voor weinig geld & weinig extra's kan vliegen. En dat is een groot succes! Hun thuisbasis is Kuala Lumpur waar ze, naast de 'gewone' internationale luchthaven, een compleet nieuw vliegveld hebben gebouwd, alleen voor AirAsia! Toen ons vliegtuig naar Australië opsteeg, was Mick helemaal wakker om ervan te genieten. Ook deze vlucht verliep weer vlotjes, Mick is inmiddels zo gewend aan vliegen dat al die uren snel voorbij gaan. Hij speelt met z'n auto's, kijkt filmpjes op de tablet, doet een dutje als hij moe is en daartussendoor eet hij! Na een reis van 24uur werden we vrijdagavond door Tanya,  een vriendin uit mijn tijd in Australië,  in Melbourne opgehaald.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tonia:
    14 maart 2017
    Het lijkt wel een "ijsco autootje" wel leuk.
    Geniet nog maar ff.
    Dikke knuffel en pas goed op elkaar
  2. Hans:
    17 maart 2017
    leuk autootje Wouter misschien leuk als nieuwe leasebak als weer terug bent