Sri Lanka (deel 8) - Udawalawe

23 februari 2017 - Udawalawe National Park, Sri Lanka

Deze keer moet ik mijn verslag beginnen met een rectificatie m.b.t. het vorige verslag. Doordat deze tablet automatisch woorden aanvult is het verhaal iets spannender geworden dan de bedoeling was (en niet meer geschikt voor jonge lezers). Maar nee...we hebben niet poedelnaakt in een tuktuk over een glibberige weg gereden. We waren keurig gekleed en we hebben slechts bij de waterval wat in het water gepoedeld, we zijn nette mensen hoor!
Onze reis van Ella naar Udawalawe begon zoals reeds velen hiervoor met de lokale bus. We troffen het deze keer met de bus die we namen. Niet alleen omdat er in de bus een onvervalste Bollywood muziekvideo werd getoond (wat altijd gezellig is) maar vooral omdat onze chauffeur eens een keer geen haast leek te hebben (en in het bezit was van een wil om te leven). Deze bus bracht ons helaas niet naar ons eindpunt. We moesten overstappen op een busstation en hadden daar wat tijd te doden dus settelden we ons op een bankje voor de lunch (vers brood met 'vache qui rit' voor Mick en gefrituurde pittige maisballen voor Lin en mij). We hadden gehoord dat de bus die wij moesten hebben de bus naar Colombo was en dat dit een van de stations was waar deze stopte. Dit betekende dat de bus waarschijnlijk vol zou zitten en er geen zitplaatsen voor ons zouden zijn. Dit bleek inderdaad het geval. Omdat we geen zin hadden in een paar uur staan en we een aanbod kregen van iemand die ons per tuktuk wilde brengen was die keuze snel gemaakt. We lieten ons afzetten bij een prachtig resort wat Lin uit de LP had geselecteerd. Gelukkig was er plek en we installeerden ons snel in ons nieuwe, luxe onderkomen. Mick had het zwembad al gevonden en zat lekker in z'n onderbroek te pootje baden. Hoewel we pas de volgende ochtend op safari gingen werden we bij onze tent gelijk getrakteerd op 'wildlife' nl. een 1,5 meter lange slang. Het bleek een 'rat-snake' te zijn die met een soort wasbenzine (=stinkend) werd verdreven. Die avond heerlijk gebbq-ed in het restaurant van het resort, echt genieten. Wat wel een domper op het geheel was, was dat we de volgende dag niet nog een nacht konden blijven hoewel dat ons in eerste instantie wel toegezegd was. Er was nog een Nederlands stel die we al bij het zwembad hadden ontmoet waarvoor dit ook gold maar zij hadden al weken van te voren geboekt. Niet heel netjes dus! Omdat zowel zij als wij als volgende bestemming Tangalle hadden, hebben we uiteindelijk de eigenaar van het safariresort privé-transport voor ons laten regelen op zijn kosten. Maar eerst nog op Safari! De volgende ochtend om 5:30 uur opgestaan om op 6:00 uur te vertrekken per jeep naar het National Park. We waren niet de enigen dus stonden er meerdere jeeps klaar echter...een te weinig. Dus toen iedereen was vertrokken bleven wij met z'n drietjes achter, foutje van de organisatie. Gelukkig werd dit snel hersteld en komen ook wij op pad. We hadden een eigen jeep tot ze beschikking dus we konden zelf bepalen hoe lang we op een bepaalde plek wilde blijven kijken. Een simpel 'let's go' volstond om de chauffeur weer verder te laten rijden. Dat Mick soms het geduld heeft van een oorwurm is begrijpelijk voor iemand van zijn leeftijd maar niet ideaal voor zijn medereizigers met name tijdens een safari. Telkens als de chauffeur ergens stopte om ons olifanten, krokodillen of andere dieren te laten zien riep Mick binnen no time 'let's go' ten teken dat hij wel genoeg gezien had. Al met al was de safari een geweldige ervaring. Om een uur of 10 waren we terug op het resort waar nog een heerlijk ontbijtbuffet voor ons klaar stond. Daarna nog even gezwommen, ingepakt en om 12:30 uur stond ons taxibusje klaar voor de tocht naar Tangalle, terug naar de kust en het strand.

1. Frank:
    23 februari 2017
    Ha leuke verslagen! Klinkt als een avontuur en mini cultuurshock :-)
    veel mooie verhalen voor later aan de keukentafel :-)
    Fijne reis verder!
    Frank
  2. Tonia:
    23 februari 2017
    Ik zag jullie al poedelnaakt . Kon me daar wel wat bij voorstellen.
    Volgens mij loop je achter met je berichtgeving ha ha.
    Geniet er van. Liefs